Brunei andere helft van de dag

13 maart 2016 - Bandar Seri Begawan, Brunei

Robin ging nog even chillen op bed, en ik zou wel even ergens gaan pinnen, weer een ander land dus ander geld, dit keer Brunei-Dollar. Ik loop het hostel uit en er kwam al snel een jongen naar me toe of ik een Tour wilde, we raakte aan de praat en ik wist al dat roken hier niet mocht, ik zei waar kunnen we roken, hij nam me mee naar de waterkant (klinkt bijna romantisch) en achter een struikje een bankje en daar konden we roken, het is hier verboden, overal, ook buiten, net als alcohol, nergens te koop, nergens te drinken, tenzij je om een 'special tea' vraagt bij de Chinees vertelde een Engelse jongen die we later die dag zouden ontmoeten. Eigenlijk wel goed, het is hier zo schoon op straat, het maakt het allemaal mooier. Er staat ook een enorme straf op, voor de islamieten is de sharia wet geldig, voor de christenen de Britse wet, dus ik zal niet snel gestenigd worden maar ik pas me lekker aan, een stiekeme sigaret durf ik nog wel te nemen. Hij liet me achter met zijn telefoon nummer en ik ging op zoek naar de bank, al snel gevonden, maar daaromheen liepen erg veel jongeren, ik voelde me al bekeken, in m'n hempje, lange broek had ik wel al aangedaan, nieuwe stad, strenge regels, ik voelde me niet okee en dacht, ik ga wel pinnen met Robin, safety first. Zelf denk ik dat altijd, alles wat verboden is daar staat alleen maar meer druk achter, net als de rit hierheen, Mr Fu stopt hier en daar wat geld in de hand van de tolweg medewerker, een briefje tussen de paspoorten die afgeleverd moeten worden, geen idee waarom, maar koosjer is het niet. Robin opgehaald en haar meegenomen naar het 'rokers' bosje/bankje...daar kwamen we ingesprek met Mrs. Wan en husband Mr. Mark...zij hebben een bootbedrijfje die hier over de rivieren gaat, langs de floating village, de mangrove, en meer..Een Engels stel die zich al hadden aangemeld voor de boottocht kwamen ook aanlopen, leuke mensen, die waren al een jaar onderweg, wereldreis, super gaaf!, het koste ineens 10 dollar pp, ipv 40 dollar tien minuten daarvoor, en wij dachten wij gaan mee, twee uurtjes op de boot, 10 dollar,we houden ervan..er kwamen nog twee dames aanlopen, een Duitse en een Philipijnse die hadden via een tussenpersoon iets geboekt, die er ook bij was,  en de Duitse vroeg wat het voor ons kostte, ik zeg 10 dollar, ze werd niet goed, op z'n Duits Engels zei ze: this is nicht correct! Zij had 65 dollar betaald, na een hoop stennis heeft ze geloof ik 20 dollar terug gekregen, bij ons in de boot, zwemvest aan en we gaan. We hadden er eigenlijk niet heel veel van verwacht maar WAUW!, wat een tocht, uiteindelijk vier uur onderweg geweest, zoo veel gezien, super gave mangrove, bijzondere vogels, apen, en ook krokodillen vlak langs de boot, drijvende stad, nacht markt, enorme hagedissen, moskeeën, paleis van de sultan...heel veel verhalen over het land zelf...heel erg bijzonder! Wat een dag weer, we liggen in ons hostel, beetje uitbuiten van alle lekkere dingen die we op de nachtmarkt hebben gekocht, morgen ochtend weer naar het bankje xx

1. Mam:
    13 maart 2016
    Jezus, kijk je uit met al die vreemde vogels. Niet alles geloven hoor. Laat die sigaretten maar even thuis. Wel weer een hele belevenis. Wat maken jullie toch veel mee. Het is geen balkonia.
  2. Mam:
    13 maart 2016
    Lange broek t shirt lange mouwen?
  3. Kathy:
    13 maart 2016
    Zoooo, wat een verhaal zeg, te gek en ook wel spannend. Stoere meiden! Hoop dat Robin zich weer wat beter voelt. Xxx
  4. Pap Mabel:
    14 maart 2016
    Hallo dames, ja hier ongeveer ook hetzelfde, haha. Let inderdaad goed op je gezondheid.
    En nu richting Ho Chi Min?
    Hou jullie taaitaai!
  5. Margriet:
    14 maart 2016
    Weer een avontuur, lijkt me ook een beetje eng sharia
    Pas goed op jullie zelf XXX
  6. Debje:
    Voorzichtig ladies....xxx
  7. Frans en Ineke:
    19 maart 2016
    Jemig wat een belevenissen weer en hoe speciaal dat jullie dit allemaal mee kunnen maken....voorzichtigheid is geboden, maar dat weten jullie zelf gelukkig ook ....
    Veel plezier nog....voor je het weet is het mei en zijn jullie weer terug in ons kikkerlandje